Що таке карбон на авто? У сучасному автомобілебудуванні та інших галузях народного господарства, екстер'єрі та інтер'єрі різних машин слова кевлар і карбон зустрічаються все частіше. Ці матеріали вже давно використовуються при виробництві болідів Формули-1 і кабін літаків, корпусів і щогл катерів і яхт, кузовних елементів, деталей внутрішньої обробки і навіть рейсор і карданів для автомобілів. Карбон – це композитний матеріал. Він відноситься до класу углепластиков - матеріалів, що поєднують у собі кілька тисяч різних рецептур. Всі ці матеріали ріднить одне - наповнювачем в них є вуглецеві ( графітні ) частинки і волокна. Карбон – це композитний матеріал. Він відноситься
до класу углепластиков - матеріалів, що поєднують у собі кілька тисяч різних
рецептур. Всі ці матеріали ріднить одне - наповнювачем в них є вуглецеві (
графітні ) частинки і волокна. Основу
вуглеволокна складають нитки вуглецю (вуглець - це,
наприклад, грифель олівця). Тільки такі нитки досить тонкі. Зламати її просто,
але порвати ой як нелегко. З них шиються тканини, де вуглецеві нитки
скріплюються паралельно один одному. В
силу своєї конструкції вуглепластики мають виражену анізотропію (різні
властивості в різних напрямках), тому для отримання міцної поверхні углеволокно
доводиться укладати в декілька шарів, щоразу змінюючи напрямок ниток.
Скріплюються волокна так само, як і склопластикові, смолами. Навіть процес
виклейки
практично ідентичний. Тільки смоли потрібні більш якісні і дорогі. Для роботи з
карбоном та й з кевларом проста поліефірка не зовсім підходить. Крім того, щоб
повністю використовувати всі переваги цих матеріалів, необхідно застосовувати
вакумні технології, термообробку, задіяти складне устаткування. Карбон на 40 % легше сталі і на 20 % - алюмінію. Вуглепластикові
деталі легше і міцніше склопластикових. З тих пір, як в 1981 р. Джон Барнард
вперше використав карбонове волокно при створенні монокока на McLaren MP4 / 1,
цей матеріал міцно увійшов в сучасний автоспорт і поступово підбирається до
звичайних автомобілів. Але от парадокс: автолюбителі
полюбили карбон не за його видатні властивості, а за оригінальний зовнішній
вигляд. Мода на карбонові накладки також пішла зі спортивних автомобілів, але
там вони все-таки мали чітке призначення: максимум міцності при мінімальній
вазі. Враховуючи, що вуглецеві
волокна чорні, а нитки можуть бути різними, з'являється простір для
дизайнерської думки. На даний момент
визначення « під карбон » найчастіше характеризує чорно- сіру «шахматку». Плівок
подібного малюнка з'явилося вже безліч. Але безпосередньо карбон - це дійсно
легкий, практичний і гарний матеріал. Декоративним,
враховуючи характеристики, цей матеріал назвати досить складно, варто сказати і
про недоліки, а вони, на жаль, є. Карбон
має дуже маленьке відносне подовження, тобто не розтягується. Крихкість і
боязнь точкових ударів роблять його в певній мірі «ніжним і вразливим». Для
того щоб виріб з карбону працював як треба,
необхідно точно розрахувати безліч параметрів: товщину шару, напрям ниток
вуглеволокна, кількість смоли і т. д. При будівництві корпусів болідів Формули-1
для цього використовують спеціальні комп'ютерні програми. Є
ще один цікавий нюанс: якщо вуглепластик
входить у безпосередній контакт з металами, наприклад з алюмінієм, то виникає
один побічний ефект. Графіт як основний компонент вуглеволокна і
алюміній можуть утворити гальванічну пару, а якщо мова йде про човни
і солону
морську
воду,
яка
є дуже хорошим електролітом, процес Кородування металу може проходити дуже
швидко. З цієї причини в таких місцях у вуглепластикову
поверхню вводять нейтральні склопластикові вставки.
|