Тюнінг трансмісії ВАЗ. Як підібрати
передавальні числа для КПП?
Більшість
технологій, застосовуваних у тюнінгу трансмісії, перевірені в автоспорті.
Трансмісія будь-якого, особливо спортивного автомобіля - найважливіший механізм
реалізації динамічних характеристик двигуна. Навіть з відносно слабким мотором
машина може бути швидкою через правильно підібрані передавальні чисела.
У
автоспорті застосовуються синхронізовані (як на "дорожніх"
автомобілях) і несинхронізовані ( кулачкові ) коробки передач. За принципом
перемикання вони діляться на звичайні (Н-схема) і секвентальні (з послідовним
вибором передач, як на мотоциклах).
В
автомобілях досить серйозного рівня підготовки застосовуються кулачковакоробка передач. Вона має ряд переваг - витримує більш високі навантаження (за рахунок
форми зуба і зачеплення шестерня - кулачкова муфта); дозволяє досвідченим пілотам витрачати менше
часу на перемикання передач за рахунок неповного вижиму зчеплення або взагалі без
вижиму зчеплення; в них не руйнуються синхронізатори (яких попросту немає).
Для
звичайного дорожнього руху кулачковакоробка передач практично непридатна, тому що є досить галасливою (за рахунок роботи прямозубих зубчастих
пар), " жорсткі
" при включенні передачі, мають відносно невеликий ресурс. Крім того, вони
незрівнянно дорожче, ніж синхронізовані, і вимагають регулярного
кваліфікованого обслуговування.
Синхронізованакоробка передач відрізняєтьсяя від стандартної лише передавальними числами. В окремих
випадках (ВАЗ- 2108 і -2110) можливе додавання 6-ї передачі. Правильний підбір
передавальних чисел головної пари редуктора, первинного валу і ведених
шестерень вторинного валу - запорука злагодженої роботи трансмісії.
Передавальні числа підбираються залежно від потужних і моментних характеристик
двигуна, розміру коліс і найголовніше - від побажань власника автомобіля.
Передавальне
число коробки передач - це відношення числа зубів веденої шестерні до числа
зубців ведучої шестерні. Чим воно вище, тим передача " коротше " і
" потужніша",
тобто мотор дуже швидко викручує належну кількість оборотів, набір швидкості
відбувається так само стрімко, але виникає необхідність у частому перемиканні
передач. Як наслідок - деяке зниження максимальної швидкості на даній передачі.
Перший
засіб підвищення розгінної динаміки автомобіля - зміна передавального числа
головної пари редуктора. При виробництві передньопривідних моделей і машин
" десятого " сімейства на АвтоВАЗі,
як правило, встановлюють пари з передавальним числом 3,7-3,9. Важко повірити,
поки не переконаєшся сам, що установка головної пари 4,1 або 4,3 перетворює
стандартну "вісімку" в автомобіль з гарматною динамікою. Наприклад при їзді на
автомобілі ВАЗ- 2108 з двигуном все 1,3 л і головною парою 4,5". Відчуття
таке, ніби під капотом живе щось могутнє і дике, явно не ВАЗівського походження. Пілотові помітно частіше
доводилося перебирати важелем перемикання передач, зате на світлофорі і при
будь-якому маневрі автомобіль - перший. До слова, на спортивній техніці
використовуються шестерінки ще "екстремальніші" - 4,7 ; а у кросовиків
- і зовсім 5,1.
У
продовження розмови про "перебирання
важелем" згадаємо про спеціальні тюнінгові ряди (в професійному середовищі їх іменують
комерційними рядами ) передач. Господарі " вісімок " напевно знають,
що, навіть якщо сильно викрутити двигун на першій передачі, при перемиканні на
другу обороти різко падають, знижується і динаміка. Виною тому - занадто
великий розрив між передавальними числами 1-їі 2-ї передач.
Тюнінгові
ряди розраховані так, щоб забезпечувати впевнений рівномірний розгін автомобіля
всіх передачах. Перша передача, порівняно зі "стандартом", злегка
" знижена ". У цьому варіанті динаміка погіршується, зате передача
стає більш "довгою",
а в поєднанні з головною парою 4,3 - межа мріянь. Друга наближена до перших, що
позбавляє від відчутного "провалу", добре
знайомого власникам передньопривідних ВАЗів. Третя і п'ята - такі ж, як на
" стандарті ". Четверта наближена до третьої, шоста - до п'ятої.
Повернемося
до автоспорту і відзначимо ще кілька моментів. У гонці необхідно максимально
швидке і чітке включення обраної передачі. Домогтися цього можна різними
способами. Наприклад, в системах з тяговим включенням передач (передньопривідні
ВАЗи, ряд моделей Volkswagen) стандартні механізми не забезпечують чіткого
"попадання
в передачу", і їх конструкція істотно модернізується шляхом застосування
більш жорстких пластиків і заміни з'єднань шпилька - шплінт на ШС.
Для
спортивних автомобілів сімейства ВАЗ-2108 давно стала нормою установка жорсткої
страхувальної тяги, що з'єднує корпус КП з точкою кріплення важеля перемикання.
"Страховка" забезпечує їх взаємну нерухомість і запобігає мимовільне
"вибивання" передачі при різкій зміні тяги двигуна, а також при
ударних і стрибкових навантаженнях на підвіску і кузов.
Операція
проходить наступним чином. У стандартному виконанні корпус кульової опори
важеля перемикання передач на передньопривідних ВАЗах жорстко прикріплений до
кузова автомобіля, тому в кузові висвердлюється отвір, в нього поміщається
корпус кульової опори і з'єднується з кузовом через гумові подушки. Знизу
корпусу кульової опори встановлюється тяга, другий кінець якої з'єднується з
корпусом коробки передач. Чітке включення передач може знадобитися не тільки в
умовах змагань, але і в повсякденному русі по місту (особливо водіям, які
віддають перевагу жорсткому,
активному
стилю їзди).